۱۳۹۱ تیر ۲۴, شنبه

آشنایی با شورای ملی مقاومت


مجاهدین عضوی از  شورای ملی مقاومت هستند که  با شعار سرنگونی این رژیم تشکل یافته است .

بيش از ربع قرن كارزار پیروزمند و اتحاد عمل موفق سیاسی، شورای ملی مقاومت را به ‌یكی از بزرگترین افتخارات بی بدیل مردم ایران تبدیل كرده است. ائتلاف ماندگار و پایدار اعضای شورا، نماد ایمان مردم ایران به‌دموكراسی و باور آنها به‌تحقق آن درایران است. این تجربه‌يى شگفت انگیز و درعین حال بسیار خوشحال كننده است كه افرادی بااندیشه‌های گوناگون و تشكیلات متفاوت، گرد هم بیایند و طى اين ساليان، مستمر از فراز و نشیبهای سهمگین سیاسی عبور كنند و هم‌چنان با استحكام و انسجام هم‌چون تنی واحد درعرصه كارزار سیاسی با رژیم پلید و ضد بشری به‌پیش بتازند.

آشنایی با شورای ملی مقاومت:

شورای ملی مقاومت ائتلاف سیاسی فراگیری متشكل از سازمانها و شخصیت‌های مترقی، انقلابی و آزادیخواه میهنمان است كه 
به‌منظور سرنگونی رژیم قرون وسطایی آخوندی تشكیل شده است.

شورای
ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دموكراتیك و مردمی رژیم آخوندی است كه پس از سرنگون كردن این رژیم وظیفه انتقال حاكمیت به‌مردم ایران را نیز به‌عهده دارد.

 بر‌اساس مصوبات شورا، پس از سرنگونی رژیم خمینی دولت موقت تشكیل می‌شود كه اصلی‌ترین وظیفه آن برگزاری انتخابات آزاد و عمومی ظرف مدت 6 ماه، جهت گزینش نمایندگان مجلس موسسان و قانونگذاری ملی توسط مردم می‌باشد

. پس از تشكیل مجلس مؤسسان و قانونگذاری ملی و به‌عهده گرفتن مسئولیتهای خود، دولت موقت و شورای ملی مقاومت استعفا خواهند داد.

شورای ملی مقاومت بیش از پانصد عضو دارد كه از‌جمله 5 حزب و سازمان سیاسی را در برمی‌گیرد. نیمی از اعضای شورای ملی مقاومت را زنان تشكیل می‌دهند. تركیب شورا به‌عنوان پارلمان مقاومت به‌گونه‌ایست كه گرایشات مختلف فكری، اجتماعی و سیاسی و تنوع‌های قومی و مذهبی جامعه‌ی ایران را نمایندگی می‌كند.

شورای ملی مقاومت با انتخاب و معرفی خانم مریم رجوی به‌عنوان رییس‌جمهور مقاومت برای دوران انتقال، به‌بلوغ و رشد و اعتلائی همه‌جانبه دست یافته و توانست جایگاه شایسته خود را در عرصه داخلی و بین‌المللی كسب كند.
مرجع تصمیم گـیری درشورای ملی مقاومت، اجلاسیه‌های شوراست. علاوه بر اجلاسیه‌های عادی و فوق‌العاده، شورا دارای اجلاسیه‌های میاندوره ای نیز می‌باشد. هدایت اجلاسیه‌های شورا توسط مسئول شورای ملی مقاومت و درغیاب وی توسط رییس‌جمهور برگزیده‌ی مقاومت است كه مطابق مصوبه شورا دراین زمینه دارای همان اختیارات مسئول شورا می‌باشد.
شورای ملی مقاومت دارای یك دبیرخانه است كه درپاریس مستقر می‌باشد. مسئولیت دبیرخانه شورا به‌عهده دبیر ارشد شورا خانم مهناز سلیمیان می‌باشد. هم‌چنین آقای ابوالقاسم رضایی معاونت دبیرخانه شورا را به‌عهده دارد. دیگر دبیران شورا نیز این دبیرخانه را 
درانجام مسئولیتهایش یاری می‌رسانند.

شورای ملی مقاومت هم‌چنین دارای 25 كمیسیون است كه به‌مثابه‌ی پایه‌های اجرایی دولت ائتلافی آینده عمل می‌كنند. این كمیسیونها طی دوران مقاومت، علاوه برموضعگیری و افشاگری علیه رویكردهای رژیم در مسایل جاری كشور، انجام پروژه‌های تخصصی و پژوهشی بر روی طرح‌ها و برنامه‌های آینده كشور در زمینه‌های مختلف را نیز برعهده دارند.
شورای ملی مقاومت دركشورهای مهم اروپا و آمریكا دارای نماینده و دفتر نمایندگی است.

شورای ملی مقاومت در نقش پارلمان مقاومت عمل می‌كند و دربرگیرنده گرایشات مختلف جامعه‌ی ایران و خواست مشترك ایرانیان برای سرنگونی رژیم خمینی است.

 شورای ملی مقاومت میوه و ثمره سیاسی تمامی جنبش‌های یك صد ساله اخیر ملت ایران برای نیل به‌آزادی است. این شورا رو در روی دیكتاتوری مذهبی ولایت فقیه، برای استقرار آزادی و حاكمیت مردمی می‌جنگد و تحقق آزادی‌ها را در صدر برنامه‌های خود قرار داده است.

نماد ماندگار اتحاد عمل سیاسی

جنبش آزادیخواهانه مردم ایران، طی یك صد سال مبارزه خود، همواره اتحاد نیروهای مترقی و انقلابی را به‌عنوان یكی از ضرورت‌های مبارزه علیه جبهه متحد ارتجاع و دیكتاتوری مد نظر داشته است. عدم تحقق همین امر یكی از علل مهم گورزاد شدن انقلاب مشروطه و دزدیده شدن رهبری آن توسط میوه چینان و فرصت طلبان در صدر مشروطیت بوده است. در دوران نهضت ضداستعماری مردم ایران به‌زمامداری دكتر محمد مصدق نیز، وجود یك جبهه متحد از نیروهای مردمی و ترقیخواه می‌توانست، سرنوشت جنبش را در مقابل یورش استعمار و ارتجاع به‌شكل دیگری رقم بزند.
به‌دنبال پیروزی انقلاب ضدسلطنتی، وقتی رژیم خمینی در صدد تحكیم سلطه ارتجاعی خود برآمد، سازمان مجاهدین طی دو سال و نیم فعالیت افشاگرانه سیاسی علیه ارتجاع حاكم و در دفاع از آزادی‌ها، ایجاد اتحادی مستحكم از نیروهای مترقی، مردمی و انقلابی را در صدر اهداف خود قرار داد. اولین گام‌ها برای ایجاد چنین اتحادی در جریان اولین انتخابات ریاست جمهوری ایران، پس از انقلاب ضد سلطنتی، برداشته شد. و آن وقتی بود كه گروه‌ها و نیروهای مترقی و مردمی و نیز اقوام و ملیتهای ایرانی در سراسر كشور به‌حمایت از كاندیداتوری آقای مسعود رجوی برای ریاست جمهوری ایران برخاستند. سپس در جریان اولین انتخابات مجلس شورای ملی در زمستان سال 58، سازمان مجاهدین اقدام به‌تشكیل ائتلافی از سازمانها و گروههای مترقی و ضد ارتجاعی به‌منظور شركت فعال در كارزار انتخاباتی نمود و بدین ترتیب شورای معرفی كاندیداهای انقلابی و ترقیخواه اعلام موجودیت كرد.

این شورا با معرفی كاندیداهای مردمی و ضدارتجاعی در سراسر ایران، نقش فعالی درجریان این انتخابات ایفا نمود. بدین ترتیب مجاهدین تلاش خود را در راستای ایجاد جبهه‌ای مردمی تداوم بخشیدند. اما ثمره همه این فعالیت‌ها می‌بایستی در فردای سی خرداد سال60 كه دیكتاتوری ارتجاعی برای سركوب تمام عیار آزادیها تیغ را تا ته كشیده بود، به‌منصه ظهور برسد.

در روز 30 خرداد سال 1360 تظاهرات پانصدهزار نفری مردم تهران در حمایت از مجاهدین به‌دستور خمینی جلاد به‌گلوله بسته شد. با سركوب خونین این تظاهرات آخرین ذ رات آزادی نیز از بین رفت و سلطه مطلق دیكتاتوری سیاه آخوندی در سراسر میهن برقرار گردید. به‌این ترتیب از فردای 30 خرداد، مقاومت انقلابی مسلحانه برای سرنگونی رژیمی كه آزادیها را سربریده و جز زبان زور نمی‌فهمید، واجب و ضروری گردید.

به‌موازات مقاومت انقلابی علیه رژیم آخوندی و وارد كردن ضربات انهدامی برای سرنگونی این رژیم نامشروع و ضد مردمی، آلترناتیو سیاسی آن نیز می‌بایستی تأسیس شده و معرفی می‌گردید تا ثمره رزم و رنج فرزندان رشید این میهن، در پهنه سیاسی نصیب جنبش آزادیخواهانه مردم گردد.
از همین رو یكماه پس از آغاز مقاومت انقلابی سراسری علیه رژیم آخوندی، آقای مسعود رجوی شورای ملی مقاومت ایران را در تهران بنیانگذاری نمود.

به دنبال اعلام تأسیس شورا در تهران، آقای مسعو رجوی با به‌جان خریدن بالاترین ریسك‌ها و خطرات، با یك پرواز جسورانه از قلب پایگاه یكم شكاری در مهرآباد تهران به‌پاریس عزیمت كرد تا جبهه سیاسی علیه دشمن ضدبشری را بسط و گسترش دهد و جهانیان را از موجودیت تنها آلترناتیو دموكراتیك برای رژیم خمینی مطلع نماید.
با آغاز فعالیت‌های سیاسی گسترده آقای رجوی كه هم‌زمان با وارد آمدن ضربات بی‌امان مقاومت انقلابی بر رژیم درنده خوی خمینی بود، توجه افكار عمومی بین‌المللی به‌شورای ملی مقاومت به‌عنوان جایگزین دموكراتیك و مردمی رژیم جلب شد. در یك فاصله زمانی كوتاه موج گسترده‌یی از اعلام پیوستگی و حمایت از شورای ملی مقاومت آغاز شد.

اعلام برنامه شورا و دولت موقت

در مهرماه سال 60، برنامه شورای ملی مقاومت و دولت موقت جمهوری دموكراتیك و جدایی دین از دولت ایران توسط مسئول شورای ملی مقاومت آقای مسعود رجوی انتشار یافت. مواد این برنامه سیاست‌های شورای ملی مقاومت را در برابر مبرم ترین مسائل جامعه‌ی ایران در فردای سرنگونی رژیم خمینی بیان كرده است و این سیاست‌ها را در زمینه‌هائی هم‌چون آزادی، استقلال، حقوق زنان، مسائل ارضی، حقوق كارگران، آموزش و تحصیلات عالی، تأمین و رفاه اجتماعی و سایر مسائل جامعه مشخص ساخته است. به‌این ترتیب بر خلاف خمینی كه پیش از پیروزی انقلاب ضدسلطنتی همواره از ارائه یك برنامه مشخص طفره می‌رفت، مسئول شورا تنها دو ماه پس از تأسیس شورا برنامه بدیل و جایگزین دموكراتیك رژیم خمینی را ارائه داد تا همه چیز برای انتخاب مردم كه صاحبان اصلی مقاومت هستند روشن باشد.

نخستین اجلاس و نخستین مصوبه شورا

در بهمن ماه سال 60 شورای ملی مقاومت نخستین اجلاس خود را در پاریس تشكیل داد و اولین اسناد مصوب خود را كه اسناد سه‌گانه نامیده می‌شد به‌تصویب رساند.

 اسناد سه گانه عبارتند از
:”اساسنامه شورا”
، ”وظائف اساسی دوران انتقال” و
 ” وظائف مبرم دولت موقت”

. مطابق مفاد این اسناد، عمر دولت موقت یعنی دولتی كه پس از سرنگونی رژیم خمینی زمام امور را در دست خواهد گرفت فقط 6ماه تعیین گردیده و مقرر شده كه ظرف 6ماه مجلس مؤسسان و قانونگذاری ملی از طریق انتخابات آزاد و عمومی تشكیل شود و به‌محض اعلام آمادگی این مجلس نخست‌وزیر دولت موقت استعفای خود را تقدیم آن نماید. مصوبه مهم دیگر شورا این بود كه كلیه اعضای شورا صرفنظر از كم و كیفشان همگی دارای یك رأی می‌باشند. تصویب عمر 6ماهه شورا و دولت موقت و مكانیسم یك رأی برای هر عضو و برخورداری سازمان‌های عضو شورا از حق وتو، اعتقاد شورای ملی مقاومت را به‌دموكراسی و به‌خصوص پای‌بندی مجاهدین نیروی محوری مقاومت را به‌این پرنسیب به‌نمایش گذاشته است.
شورای ملی مقاومت هم‌چنین با تصویب شعار مرگ بر رژیم خمینی به‌عنوان شعار محوری مبارزه و تعیین مقاومت مسلحانه به‌عنوان مشی اصلی نبرد در برابر رژیم خمینی، مرزهای استوار و خدشه‌ناپذیر خود را با كلیه مدعیان كاذب مخالفت با رژیم خمینی ترسیم نمود.

مسئول شورای ملی مقاومت دركنفرانس رادیو - تلویزیونی خود در سال 71 درباره علت اتخاذ مشی قهرآمیز دربرابر این رژیم گفت : « در تاریخ ایرانزمین، همیشه، وقتی كه دیگر هیچ راه‌حلی باقی نمانده، وقتی كه دیگر مسالمت جائی نداشته و مسالمت همانا ننگ تسلیم بوده، رشیدترین فرزندان این آب و خاك قیام می‌كردند؛ سلاح بردوش می‌كشیدند و پاكبازانه به‌میدان نبرد می‌شتافتند. آخوندها از هراشغالگری، بدترند، تبهكارتر، و سیاهكارتر هستند. درست به‌همین دلیل می‌باید، این مشی را كه مفید فایده هست در پیش می‌گرفتیم.

در نوزدهم دیماه سال61، مسئول شورای ملی مقاومت آقای مسعود رجوی در یك بن‌بست شكنی تاریخی، ضربه‌ی قاطعی بر طلسم جنگ‌طلبی خمینی وارد نمود و با امضا و انتشار بیانیه‌‌ی مشترك صلح در شرایطی كه عراق خاك ایران را ترك كرده بود و کشورهای عربی حاضر به پرداخت تمام هزینه ها و غرامات جنگی به ایران شده بودند، دسترسی به‌صلحی عادلانه و شرافتمندانه را به‌جهانیان اعلام نمود. دو ماه پس از انتشار این بیانیه، شورای ملی مقاومت طرح صلح خود را اعلام كرد، طرحی كه متقابلا به‌عنوان پایه و اساسی برای مذاكرات صلح مورد پذیرش قرار گرفت و از سوی بیش از 5 هزار شخصیت و حزب و سازمان مهم سیاسی و پارلمانی در سراسر جهان مورد حمایت قرار گرفت. این اقدامات كه با فعالیت‌های گسترده بین‌المللی مقاومت ایران برای جلب حمایت از صلح همراه بود، سیاست جنگ‌طلبی خمینی را بیش از پیش در انزوای اجتماعی و بین‌المللی قرار داد.

طرحها و مصوبات شورا

شورای ملی مقاومت طی سالهاى فعالیت خود طرح‌های متعددی را برای ایران فردا تنظیم و به‌تصویب رسانده است. علاوه بر طرح صلح شورای ملی مقاومت، سایر طرحها و مصوبات مهم شورا از‌جمله عبارتند از:
طرح شورا درباره رابطه دولت موقت با دین و مذهب. در این طرح با تأكید بر آزادی عقیده، و مرام و مذهب و ممنوعیت هرگونه اجبار و تبعیض دراین مورد، تصریح شده كه هیچ كس به‌دلیل اعتقاد یا عدم اعتقاد به‌یك دین و یا مذهب نبایستی از انتخاب‌كردن و انتخاب شدن و تصدی بالاترین مقامات كشور ممنوع شود.

طرح شورای ملی مقاومت برای خودمختاری كردستان. تصویب این طرح كه در آن چگونگی برقراری خودمختاری در كردستان، در چارچوب تمامیت ارضی و یكپارچگی و وحدت ملی ایران مشخص گردیده است یك گام تاریخی در پاسخ به‌مبارزات مردم كردستان و ستم تاریخی به‌آنان بود.

 و بالاخره طرح شورای ملی مقاومت درباره آزادی‌ها و حقوق زنان: مقاومت ایران با تصویب این طرح درست در نقطه مقابل رژیم خمینی كه وحشیانه‌ترین وجه سركوبش متوجه زنان ایران می‌باشد، نشان داد كه چه دراندیشه و چه در عمل جایگاه برابر زن و مرد را به‌رسمیت شناخته و مصمم به‌ریشه‌كن‌كردن تبعیض جنسی و دفاع از تمامیت آزادی زن می‌باشد. بر‌اساس این طرح زنان ازجمله می‌توانند متصدی تمامی مقامات مملكتی شده، در انتخاب پوشش، شغل و همسر آزادند و حق آنان برای استفاده آزادانه از كلیه امكانات ورزشی و شركت در فعالیت‌های هنری برسمیت شناخته می‌شود
.

شاخص آخرین مرحله تكامل شورا گسترش آن بمثابه‌ی پارلمان مقاومت است. از سال 70، با توجه به‌پیشرفت كار مقاومت در داخل كشور و در صحنه بین‌المللی، گسترش شورا به‌عنوان پارلمان مقاومت ضرورتی تاریخی یافت.

در شهریور 72، با ورود اعضا جدید شمار اعضای شورا به‌نفررسید. در اجلاس همانسال شورای ملی مقاومت سرود ”ایران مرز پرگهر” را به‌عنوان سرود رسمی شورا و آرم شیروخورشید را نیز به‌عنوان آرم رسمی شورا نقشی كه پرچم ایران را مزین می‌سازد به‌تصویب رساند. در تابستان 74 شمار كمیسیون‌های شورا از 18 به 25‌افزایش یافت. و در پاییز همانسال تعداد اعضای شورا به‌عضو افزایش یافت كه نیمی از ‌‌آن‌را‌زنان تشكیل می‌دهند.

سال72 اما، آغاز مرحله جدیدی در حیات شورای ملی مقاومت بود. در شهریور ماه همین سال، شورای ملی مقاومت با انتخاب و معرفی خانم مریم به‌عنوان رییس‌جمهور برگزیده  مقاومت ( برای دوره گذار پس از سرنگونی)  یك گام كیفی در راستای سرنگونی رژیم خمینی به‌جلو برداشت و در سطح ملی و بین‌المللی آمادگی خود را برای ایفای مسئولیت تاریخی خویش یعنی سرنگونی رژیم ضدبشری بیش از پیش به‌اثبات رساند. این واقعیت ازجمله در بزرگترین گردهمائی‌های شهروندان ایرانی در خارج كشور در سالهای بعد بارز گردید.

احراز حمایت اكثریت مردم ایران

در سال75 در بزرگترین اجتماع ایرانیان در ارلز كورت لندن، ایرانیان برای حمایت از خانم مریم رجوی رییس‌جمهور برگزیده‌ی مقاومت حضور بهم رساندند.

به‌دنبال برگزاری این گردهمائی درلندن، دو بسیج نظرسنجی كه مجموعاً در 92شهر ایران بعمل آمد، مشخص نمود كه بیش از 70درصد از مردم ایران در صورت وجود یك انتخابات آزاد بر‌اساس حاكمیت مردم و نه ولایت فقیه، به‌رییس‌جمهور مریم رجوی رأی خواهند داد.

بدین ترتیب در سال 1375 یعنی سه سال پس از انتخاب و معرفی رییس‌جمهور مریم رجوی، با كسب حمایت اكثریت قاطع مردم ایران، این مقاومت وارد مرحله جدیدی از پیوند خود با عنصر اجتماعی و توده‌های مردم ایران گردید و شورای ملی مقاومت در پرتو سیاست اصولی مسئول شورا و نقش برجسته رییس‌جمهور برگزیده‌ی مقاومت هم‌چنان چشم اندازهای نوینی را در پیش پای خود گشود.

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Cloob :: Mohandes :: Delicious :: Stumbleupon :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر