۱۳۹۲ دی ۲۵, چهارشنبه

شعر آذری ترجمه شده به فارسی از خانباباخان



دوستوم سورارسان منم حالمی
بیردم عالمدی پیر اولار گئویلوم
بیردم یارالی آل قان ایچینده
بیردمی میداندا شیراولار گئویلوم



(دوستم گرخواهی جویایی حال من باشی
یک دم مثل عالم و پیر می ماند دلم 
یک دم زخم خورده غرق در خون 
یک دمی در میدان شیر میشود دلم)



بیر دم قرنلیخ بیر گئجه اولار
بیر دم داغلارا گوزل گون دوغار
بیر دم سوسوزدان یانار قاورولار
بیر دمی باغ اولار بوستاندی گئویلوم



( یک دم تبدیل به شب تاریک میشود
یک دم چو خورشید زیبا می تابد بر کوه ها
یک دم چونان تشنه ای هلاک میشود
یک دمی به باغ و بستان تبدیل میشود دلم)



بیر دم پائیزدی خزانا دونر 
بیر دم بلبل تک گل اوسته قونار
بیر دم شاهین دی شکارا دالار
بیر دمی قفسده بیر گوشدی گئویلوم



( یک دم چنان فصل پائیز خزان میشود
یک دم مثل بلبل در شاخسار گل مینیشیند
یک دم چوشاهین حمله ورشکارمیشود
یک دمی انگارگنجشک درقفسی می ماند دلم)



بیر دم قاریاغموش داغلارا دونر
بیر دم بهاردی گلستان اولار
بیر دم وطنن خوش خبر آلار
بیر دمی یآسدادی یارالی گئویلوم



( یگ دم چونان کوه های درمیان برف میماند
یک دم چونان بهار و گلستان میشود
یک دم از وطن خبر خوش میرسد
 یک دمی یاس گرفته و زخمی خورده دلم)



بیر دم غواص تک عمانا دالار
بیر دم دریادان مرادین آلار
بیر دم شکاردا آوونی آولار
بیر دمی یارالی بیر جیران گئویلوم



(یک دم مثل قواص به عمق عمان شیرجه میزند
ی دمی از دریا مرادش را میگیرد
یک دم در شکار است و آهویش را شکار میکند
یک دمی مثل  آهوی تیر خورده میماند دلم)



بیر دم اصلان تک داغلاردا قالار
بیر دم آریدی گلدن بال آلار
بیر دم یئخلر ویرانه اولار
بیر دمی گل آچموش گلستان گئویلوم



(یک دم چو شیر در کوه ها میماند
یک دم چونان زنبور از گل میگیرد عسل
یک دم درهم ریخته ویرانه میشود 
یک دمی شکوفه زده گلستان دلم )



بیردم آج اصلان میدانا دونر
بیر دم کوراوغلو نعره سن سالار
بیر دم ارزدی جوشار بولانار
بیر دم دوشمانان باج آلار گئویلوم



(یک دم چنان شیر گرسنه به میدان بر میگردد
یک دم مثل کوراوغلو نعره میکشد بر دشمن
یک دم چو ارس طغیان کرده گل آلود میشود
 یک دمی میگیرد جان از دشمن دلم)



بیر دم گئویلرده اوچن بیر گوشدی
بیر دم ویرانه اولود خاموشدی
بیر دم داغلاردا بیردمی دوشدی ( دوش یعنی رویا)
بیر دمی دوشمانان گوس گوسگه گئویلوم



( یک دم پرنده در آسمان پرواز میکند
یک دم ویرانه شده خاموشی دلم
یک دم در کوه ها یک دمی رویا
یک دمی با دشمن سینه به سینه می جنگد دلم)



بیر دم عیوب تک صبر ادب آغلار
بیر دم یوسف تک زنداندا قالار
بیر دم آت لانار تک ساوار اولار
بیر دمی دوشمانان ساواشار گئویلوم



( یک دم مثل عیوب صبر میکند و اشک میریزد
یک دم چو یوسف در زندان میماند
یک دم سوار است و شهسوار
یک دمی با دشمن گرم در جنگ است دلم)



بیر دم ستار تک دشمانی تالار
بیردم باقرخان امیرخیز آلار
بیردم صمدتگ ارزه دالار 
بیردمی دریادا بوغولار گئیولوم



(یک دم چونان ستارخان دشمن و تار و مار میکند
یک دم مثل باقرخان امیر خیز را پس میگیرد
یک دم چو صمد به ارس شیرجه میزند
یک دمی در دریا غرق شده دلم)



بیر دم داغ اولار بیردمی دوزدی
بیر دم جوشودی سانکی دهنیزدی
بیر دم قره گوش شمشیردن تیزدی
بیر دمی هر کسه قول اولار گئویلوم



(یک دم مثل کوه می ماند دمی چو زمین صاف
یک دم طغیان کرده انگار شبیه دریا است
یک دم عقاب سیاه ،تیزتراز شمشیر
 یک دمی هم به همه غلام میشود دلم)



بیردم های ووروب میدانی آلار
بیردم اصلان تک یاراسون یالار
بیردم پرواسوزدشمانون قانونه جالار
 بیردمی طبیبدی یارالی گئویلوم



یک دم های میزنی میدان می گیرد
یک دم مثل شیر زخم خود می لیسد
یک دم بی پروا خون دشمن را میریزد
 یک دمی چو طبیبیست زخم خورده دلم

خانباباخان

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Cloob :: Mohandes :: Delicious :: Stumbleupon :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر