۱۳۹۶ اردیبهشت ۲۱, پنجشنبه

در رابطه با حقوق


عرض کنم که به قبل ازانقلاب تا سال 52 قوانین کیفری ما دچار اختلالاتی فروان بود تا بلاخره در سال 52 قانون مجازات عمومی نسبتأ تمیز مصوب شد و دردستور کار قرار گرفت که تا بعد از انقلاب الازم و اجرا بود تا زمانی که صحبتی قانون مجازات اسلامی شد قانون مجازات اسلامی که تا بحال چندین بار بصورت آزمایشی مصوب شده در کمسیون اصل 85م قانون اساسی آخرینش بازهم دوباره به مدتی پنج سال درسال 92 مصوب شده و لازم الاجرا شده بازهم بصورت آزمایشی متأسفانه و بازهم از طریق اصل 85 قانون اساسی قانون که بنام مجازات اسلامی نامیده شده میخواهیم ببینیم که آیا با اهداف شعار مقدس اسلام مطابقت داره یا ندارد سیستیم های که کیفری که در دنیا وجود داشته قبلأ خوب همه سیستیم انتقامی بوده و به تدریج این در قرن بیستم هست که صحبتی اصلاح مجریم میشه وما باید نگاه کنیم سیتیم های کیفری مختلفی که در دنیا وجود داشته که در سازمان ملل متحد به نقل از حقوق تطبیقی دکتر افشار دکتر حسن افشار استاد حقوق پنج سیستیم کیفری رو سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته که به اصطلاح یکی از اون سیستیم ها سیستیم حقوقی اسلام است این بدین معنا است که سیستیم به اصطلاح حقوقی و کیفری مجازاتهای اسلامی قابلیت انطباق با شرایطی روز و زمان و مکان و موقیتی خاصشو داره والی چنین نگاه میکنیم میبینیم که سیستیم کیفری مسحیت یهودیت یا خیلی سیستیم های دیگی که در دنیا وجود داشتی اینها به رسمیت شناخته نمیشه و فقط پنج سیستیم هست به رسمیت شناخته میشه اگر این توجه ما داشته باشیم این ازش استنباط میشود که و با توجه به قرآن و سنت که قضاوت های محمد علی ابوبکر تا اندازه ی عمر و نگاهی اگر ما بکنیم میبینیم که دیدید اسلام دیدی اصلاح مجرم است اگر این رو مبنا قرار بدیم دلایل دیگی هم وجود دارد که میتوانیم بگوییم که این نظر درستی اول اینکه در سیستیمی به اصطلاح حقوقی اگر نگاه بکنیم فقها آن چنان کار کردن و خوب هم کار کردن که این سیستیم حقوقی قابلیت انطباق با حقوق مدر رو دارد فلالمثل ماده ی 959 قانون مدنی به بعد اگر ما نگاه کنیم که بعد از انقلاب مشروطه مصوب شده و سه .... گرفته شده روش کار نکردن و در سیستیم حقوقی آنقدر کار کردن که استاد ممتاز حقوق مرحوم دکترکاتوزیان میگوید که من هر وقت در مقال این فق شیعه قرار میگیرم کولاهم و به احترام برمیدارم خوب این نشاندهنده ی این که این سیستیم قابلیت انطباق با حقوق مدرنو داشته و انجام شده اما در قسمت کیفری فقها چون اعتقاد داشتند که سیستیم کیفری اسلام لازمالاجرا فقط در زمان امام معصوم هست بنابر این دست نخورده همینطور نگهش داشتن و هیچ کاری روش نکردن و در نتیجه ما نگاه میکنیم میبینیم که تا 200سال پیش 160جرم مجازاتش در همین انگلیستان که در بین کشورهای اروپایی از لحاظ مدرن شدن تقریبأ پیش تازه اون و فرانسه و اینها ما نگاه میکنیم میبینیم که 160 جرم مجازاتش اعدام این در حالیست که در هزار و چهار صد و خورده ای سال پیش اسلام مجازات هفت یا هشت جرم را اعدام قرار داده در همون زمان خودش و حتی تا قرن 20 عرض کنم سیستیم کیفری اسلام بسیار مترقی بوده و بعد از اون شاید مثلأ در این صد و خورده ای ساله اخیر هیچ کاری فقها روی سیستیم کیفری نکردن با همان اندیشه ی که این فقط در زمان امام زمان لازم الاجرا هست و میدانیم که در بین فقها فقط خمینی و ملا احمد نراقی معتقد به این بودند که نه این سیستیم لازم الاجرا است در زمان هر حاکم و بدین صورت ادامه دارد
قانون مجازات اسلام رو لازم الاجرا دونستند اما اگر ما نگاه بکنیم در همین قانون مجازات که اسلامی اگر با دقت نگاه بکنیم میبینیم که اولأ همین که این دو اکثریتی قریب به اتفاق فقها اون رو به حالت تعلیق درآوردن تا ظهور امام زمان خوب این یک تعلیق و توقف در اجرایی اون احکامه تعلیق های دیگی هم درهمین قانون مجازات اسلامی از اول انقلاب تا حالا آمده فل المثال اگر هوا خیلی سرد باشد یا هوا خیلی گرم باشد یا زن حامله یا زن که در حالت هیز...هست و یا شرایط دیگی که مثل اینکه مثلآ قانون مجازات موجب وحن اسلام بشی اینها همه به حالت تعلیق در میاد و بعضأ از بین میرود حتی در مورد اجرایی حدود که سخترین به اصطلاح مجازاتهای اسلامی در داخل خود هست ما نگاه میکنیم میبینیم که اون این شرایط حادث بشی اینها به حالت تعلیق در میاد خوب اگر این به حالت تعلیق در آمده هست سئوال اساسی این است چرا فقها به خودشون جرأت نمیدهند که همه این رو به حالت تعلیق در بیارند؟ از طرف توجه میکنیم میبینیم تقریبأ تعزیرات همان قانون مجازات عمومی زمان شاه است تقریبأ با یه مقدار تغییرات محدود خوب چطوراین رو شما از اون قانون گرفتید و اسمش گذاشتید مجازات اسلامی تحت عنوان تعزیرات ؟ خوب این تعلیق های رو که آوردید که به حالت تعلیق در میآورید مجازات رو یا مثلأ من موارد که از غرب گرفته شده در همین آخرین قانون مجازات اسلامی کم نیست چیزهای که از غرب گرفته شده مثل مجازاتهای تکمیلی و تبعی مثل تخفیف مجازات و معافیت از عفو مثل تعلیق اجرایی مجازات مثل نظام نیمه آزادی مثل نظام آزادی مشروط مثل مجازاتها و اقدامات تعمینی و تربیت اطفال و نوجوانان مثل به اصطلاح مرور زمان چطور شما اینها رو از غرب گرفتید و در قانون آوردید و اسمش گذاشتید مجازات اسلامی؟بسیار کار درستی هم کردید بسیارهم کار خوبی هست اما این کار خوب رو چرا فقط اختصاص دادید به تعزیرات ؟ اگر اینها برای بشر و جامعه اسلامی مفید است چرا فقط محدود به تعزیرات بشود؟ چرا شامل حدود و قصاص نشی؟ما که بیشتر مورد شماتت و سرزنش شده ایم بلحاظ مجازاتهای حدود و قصاصه والی در ارتباط با دیه اگر اون رو بعنوان به اصطلاح خسارت ما تلقی بکنیم قانونی میتونیم بگیم که پیش رفته ی هست خوب این قوانین رو چرا نمییایید با اعلام جهانی حقوق بشر حقوق مدرن تطبیق بدید از طرف دیگی مگر اسلام مخالفتی با علم داره ؟ مگر نمیگی (طلب العلم فریضتون علا کلل مسلمین و مسلمأ ......)دنبال علم هرجا هست برید و طلب علم را فریضه هر مسلمان دانسته حال که طلب علم فریضه بر هر مسلمان است پس چرا وقتی جامعه شناسی کیفری و روانشناسی کیفری میگویند که مجازات های حبس و مجازاتهای اعدام تجربه نشان داده علم نشان داده که نه تنها موجب از بین رفتن جرم بلکه موجب کاهشش هم نشده اگر موجب از بین رفتن جرم نشده و حتی موجب کاهش جرمهم نشده و تجربه ما بعد از انقلاب در مورد آنهمه اعدام در مورد مواد مخدریا سیاسی و یا ساییر موارد و یا حبس ها رو که زندان ها رو عرض کنم که آکنده کردین از زندانیان پس چرا عرض کنم خدمتون به هوش نمیایین چرا از علم و تجربه استفاده نمیکنیم چرا در جحت اهداف شاعر مقدس اسلام ادامه دارد
که اصلاح مجرم است گام بر نمیداریم ما از هدف شاعر مقدس اسلام کاملأ قافل شدیم چه آن که قانون مجازات اسلامی به اون چه در اینجا آمده و فقها میگن استنباط فقیه از مقرارات اسلامی ایست که ممکن است درست باشد و ممکن است درست نباشد که من اعتقاد دارم صد در صد این اظهار نظرها خلاف است و انطباق با اسلام نداره قابلیت چرا چون شاعر مقدس اسلام مغایرت داره هیچ کدام از این مجازات های حدود و قصاص سازنده نیست ازطرف دیگی در ارتباط با حدود و قصاص مثلأ خانواده ی از بین رفته یا در قصاص انسانی کشته شده و خانواده اش بی سرپرست شدند و این بی سرپرست شدن زضایعات رو به جامعه تحمیل میکنه حالا شما میایید یک خانواده دیگرکه قاتل هست او روهم به روز سیاه مینشانید و از بین میبرید
آیا تا حالا آمار گرفتید از این خانواده ها ؟ چقدر به روز سیاه نشته شدن و خانواده شون و بچه هاشون ازجاده ی اعتدال و اصلاح و درستزیستن خارج شدند برید آمار بگیرید اونهای که زندان افتادند پدراشون یا خانواده شون یا سرپرست خانواده شون ببینید چه به روز خانواده آمده این کجاش با اسلام انبطاق داره اسلام که معتقد به این است که اگر یک نفر از بین برود انگار جامعه ی از بین رفته نگاه اسلام نگاه سازنده و اصلاح گر هست نسبت به کسی که عرض کنم خدمت تون که مرتکیب کاری شده ما قضاوت های حضرت علی ما قضاوت های حضرت علی عدایی همش که نباید شیعه گری بکنید برید قضاوت های حضرت علی را در بدترین جنایت از جمله زنا برید نگاه کنید ببینید به چه صورتی علی با این مسئله چقدر علمی برخورد میکنه خوب تجربه الان ما نگاه کنیم ببینیم یه دوران در کوران انقلاب تا تقریبأ اواخر سال 58 یا اواسط سال 59 ما کاهیش جرم رو داریم اما به تدریج آمار افسایش پیدا میکنه آیا به فکر افتاده دیدید چرا این آمار افسایش پیدا میکنه ؟ آیا شدتی عمل این دیگی الان خودتین دارید اقرار میکنید که شدت عمل و اعدام ها نتوانسته است قاچاق مواد مخدر را در ایران از بین ببرد چرا در مورد موادمخدرفقط میگویید؟؟ در ساییر موارد هم تشریح بدین و بردارید این مجازات های از بین برنده ی انسان رو و من اعتقاد دارم که قانون مجازات اسلامی فکر میکنم نظرمعلم بزرگوار انقلاب دکتر شریعتی درسته این فقه فقه اسلامی نیست اون نظرش این بود که این فقه اسلامی نیست این فقه در جهت به اصطلاح ترفع و بلند مرطبه کردن سرمایه داری هست پس این با هدف شاعر مقدس اسلامی مغاییرت داره قانون مجازات آمارها اینو نشان میده وضعیت خانواده ها اینو نشان میده شما برید در داخل خانواده ها تحقیق کنید افرادی که سرپرست خانواده شون به زندان افتاده یا اعدام شده ببینید که دچار چه وضعی هستند خوب این برخورد که داره میشه در قوانین این برخورد برخورد انتقامی نه برخورد اصلاح شما با صراحت بگوید فقه مورد نظر شما اصلاحی ایست یا انتقامجویانه ؟ قطعأ نخواهید گفت انتقامجویانه هست خواهید گفت در جهت اصلاح مجرمه اگر در جهت اصلاح مجرمه خود تون هم به تدریج دارید اقرار میکنید که این موجب اصلاح خانواده ها نشده یا مثلأ شما سیستیم آیندادرسی کیفری نگاه کنید سیستیم که برای ضوابط دادگستری در نظر گرفتید کجای اسلام بوده ؟ سیستیم که برای دادیار بازپرس دادسرا که بسیار کارخوب هم کردید وبلاخره یه تجربه ی صد ساله این داره در قانون ایران
و البته مدتی اینو رو از بین بردید و ضررهاش دیدید که دوباره باز گشتید به 
سیستیم دادسرا اینها در کجای اسلام بوده؟ اینها را همه را ازغرب گرفتید و اسمش رو گذاشتید قانون مجازات اسلامی این چه ارتباطی به اسلام داره ؟ چرا اینکار رو کردید؟ بخاطر اینکه اسلام مغاییرتی با علم تحقیق ارتقا ترقی و اصلاح افراد نداره بسیاری از این قوانین که در آین دادرسی کیفری وقانون مجازات اسلامی گرفته شده اینها از غرب گرفته شده و نام اسلام و روش گذشتند مجازات اسلامی خوب بیایید به اصطلاح قرارهای تمین قرارهای تمین که قبلأ پنج تا بوده شما کردین ده تا بسیارهم کار خوب کردید اما چرا نمیایید تمام این مقررات رو با حقوق مدرن انطباق بدید؟ اینکه به نفع همه است مگر شما تا به حال بارها بعد از انقلاب این قوانین رو به صورت آزمایشی دو ساله یک ساله پنج ساله گذاشتید و بعد اصلاح کردید و قسمتهای رو حذف کردید قسمت های رو اضافه کردید آیا این حذف و اضافه ها اسلامی بوده ؟ من اعتقاد دارم اون چه که در جهت علم و اصلاح جامعه است خوب این با اسلام انطباق داره از طرف دیگی همین اصلاحات که شما انجام دادید و همین به اصطلاح که صورت آزمایشی مرتب نگهداشتید همین نشان میدهد که سیستیم اسلام قابلیت انطباق با شرایط روز رو داره این نوع آزمایشی که گذاشتید برای همونه که هر مدت شرایط جامعه که تغییر میکنه آن قوانین هم تغییر بکنه خوب اگر این مقررات اون چه که در فقه شما آمده است از اسلام گرفته شده و خوب پس چرا بردید در مجلس تصویب کردید اگر متعلق اسلامه چه احتیاجی به تصویب مجلس بود؟ پس معلوم است که شرایط زمان و مکان رو درک کردید و این کار رو کردید البته کار درستی هم بوده بهرحال من اعتقاد دارم این اصلاحات رو که از غرب گرفته شده و در قانون مجازات بنام قانون مجازات اسلامی آمده شده قابلیت انطباق با نظر شاعر مقدس اسلام رو دارد وقتی دارد چرا شما فقط اینو محپس تعزیرات اختصاص دادید؟ و بعد تکاندهنده تر از همه اینکه شما در همین مقرارات عمومأ تخفیف دهنده و یا زایل کننده مجازات است آمدید بر خلاف قانون اسلامی بر خلاف نصر صریح قانون اساسی که برای جرایم سیاسی امتیازات خاص در نظرگرفته شده شما آمدید در هر مورد که در با قانون عادی در هر مورد که تخفیفات رو میخواهید در ماپس تعزیرات و افراد بدید اونهای که مشمول حدود و دیات و قصاص هستند به اضافه اقدام علیه امینت اقدام علیه امنیت یک جرم سیاسیه اول اینها باید از این امتیازات استفاده کنند بهر حال من اعتقاد دارم بیش از این نباید موجب بهر اسلام شد یا ما در دنیای مدرن میخواهیم زندگی کنیم زندگی مسالمت آمیزی با تمام دول داشته باشیم یا نه میخواهیم به دور کشور دیوار بکشیم و خودمون حکومت کنیم با بر مردم ما باید انتخاب کنیم این حقوق بی هیچوجه که از فقه گرفته شده قسمت عظمی که از فقه گرفته شده قابلیت انطباق با نظرشاعر مقدس و حقوق مدرن و نداری امید آن که با توجه به ظرفیتی که در حقوق اسلامی هست این انطباق هرچه زودتر صورت بگیرد و ما آثارش رو خواهیم دید خواهیم دید که چطورموجب اصلاح خود سران قبل از جامعه خواهد شد و چطور این بحرانهای که سراسر ایران رو در قسمت جرایم به اصطلاح جرایم خشونتزا افزایش به اصطلاح قتل و جرایم مواد مخدر و فحشا این ها علاوه بر اجرای خوب و داشتن مجریان خوب احتیاج به قانون خوب هم داره من اعتقاد دارم که این قوانین باید بطوری کلی تغییر بکنی و عرض کنم خدمت تون و اشکال نداره شاعرمقدس اسلام که مغاییرتی با حقوق مدرن نداره در اون جهت که بتوانیم به اصطلاح همزیستی مسالمت آمیزی هم با مردم خودم برقرار بکنیم هم با دنیا.... ولی نظر شخصی من این است اینها قانون را همانطوری که بدردشان میخورد اجرا میکنند چیزی عوض نمیشود....

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Cloob :: Mohandes :: Delicious :: Stumbleupon :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر